Založ si blog

Návrat

Takmer po pol roku som sa plná odhodlania vrátila k písaniu článkov na tomto blogu…plná odhodlania ukázať, že aj človek, ktorý si prechádza psychickými ochoreniami, má svoju hodnotu.

Možno sa pýtate, prečo som dostala chuť znova otvoriť túto tému…

Vysvetlenie je jednoduché – keď si do vyhliadavača zadáte  pojem sebapoškodzovanie, zistíte, že táto téma je naozaj tabu. Vďaka seminárnym prácam a vďaka sledovaniu výskumov som zistila, že existuje veľmi málo článkov o tomto probléme, aj napriek tomu, že postihuje ľudí každej vekovej kategórie bez rozdielu, či ide o muža či ženu. Prečo si ľudia pred touto poruchou zatvárajú oči?

Áno, ide o vec, o ktorej málokto dokáže rozprávať. Táto téma sa tabuizuje, častokrát sa dostáva za hranicu toho, čo si je človek schopný priznať. V praxi sa zriedka stretnete s ľuďmi, ktorí sú ochotní ukázať svetu svojich „démonov“, svoje slabosti či slabé stránky.

Nie každý človek sa dokáže popasovať s ďalším veľkým problémom – s odsúdením. Keď sa pohľady nepochopenia a opovrhnutia spoja s pocitom viny, ktorý je pre ľudí trpiacich sebapoškodzovaním bežný, dôsledkom tejto kombinácie môže byť opätovné uchýlenie sa k tomuto radikálnemu riešeniu problémov.

Keď sa človek dostane do fázy, v ktorej sa snaží svoju psychickú bolesť tlmiť bolesťou fyzickou, dostáva sa do kruhu, z ktorého len ťažko nájde východisko bez odbornej pomoci. Toto správanie môžeme porovnať so závislosťou. Výčitky svedomia, ktoré pramenia z pocitu zlyhania, človek ventiluje porezaním (prípadne inou formou poškodenia vlastného tela). Po tomto akte však vo väčšine prípadov nastávajú ďalšie pocity zlyhania a viny, ktoré je nutné riešiť.

Z vlastnej skúsenosti viem, že riešiť tento problém s odborníkom je najlepšie možné riešenie. Niekedy to nie je jednoduché. Opísať svoje pocity je často náročné.

Pri porezaní seba samej o pocitoch nepremýšľam. Nerozoberám ich. Jednoducho ich zaženiem a vypustím chaos, ktorý sa v mysli nahromadil. Keďže o nich nepremýšľam, nepomenuvávam ich, čiže rozprávať o nich nahlas nie je až také jednoduché ako povedať priateľovi, že je dnes hrozný deň, pretože sneží a ja sneh neznášam.

Sedenia so psychológom patria k najsvetlejším momentom celého týždňa. Niekedy sú plné ticha, inokedy plné sĺz. Niekedy zo seba nedokážem vysúkať jediné slovo. Niekedy sa snažím „zahovoriť“ moje problémy, potlačiť ich a rozoberať veci z každodenného života. No aj tieto témy sú mojim problémom ovplyvnené, čiže sa k nemu opäť vrátime. Niekedy poviem vec, za ktorú sa hanbím. Ale viete čo? Je to v poriadku!

Pretože svoj problém riešim. A cesta k úspechu niekedy nie je ružová – pri uzdravovaní to platí desaťnásobne.

Ak ste osobou, ktorá si týmto problémom prechádza alebo poznáte osobu s týmto problémom, podajte mu pomocnú ruku. Niekedy slová „som tu s tebou“ dokážu veľmi veľa.

Na záver by som len chcela dodať odvahu všetkým, ktorí sa rozhodli svoj problém riešiť. Nie ste na to samy!

 

Som psychoakrobat!

03.02.2020

Viete, kto je to psychoakrobat? To som ja. Psychoakrobat je vlastne na prvý pohľad normálny človek. Keď ho stretnete na ulici, usmeje sa na vás, podrží dvere mamičke s kočíkom, v autobuse uvoľní svoje miesto staršej osobe, za každú láskavosť ľuďom poďakuje a pri lúčení popraje každému pekný zvyšok dňa. Vystupuje pokojne, s nadhľadom… jeho vonkajšie [...]

Diagnóza uzavreté oddelenie

31.05.2019

Sedím na studenej chodbe. Väčšia zima mi asi ešte nikdy nebola. Cítim sa strašne, najradšej by som si ľahla pod perinu a spala. Ešte včera som mala dobrý deň. Ležala som na otvorenom oddelení, kde som mala mobilný telefón a všetky svoje osobné veci. Aj svoju mikinu- čo by som za ňu v tejto chvíli dala! Bavila som sa s mojou spolubývajúcou Lenkou, ktorá mala anorexiu a [...]

Útržky z ECT

30.05.2019

„Vzhľadom na vašu diagnózu a na fakt, že vám nepomáhajú takmer žiadne lieky, začíname uvažovať nad ECT. Mali by sme to skúsiť, mohlo by vám to pomôcť,“ povedala primárka oddelenia. Moja prvá myšlienka hneď patrila filmu Prelet nad kukučím hniezdom ( 😀 ) a tak som sa na ňu zahľadela zhrozeným pohľadom. Primárka asi zbadala moje obavy: „Nie je to [...]

Rusko Navaľnyj úmrtie

Biskup na Veľký piatok prirovnal zaobchádzanie s Navaľným k osudu Ježiša

29.03.2024 15:17

„Skončil až v neľudskom gulagu v polárnom ľade," povedal. Zvyšok sveta uvidí "jeho posolstvo slobody" vo večnosti, povedal biskup.

Rural Emergency Hospitals

Slováci si skryli kódy pod klobúky a nadchli špičkových amerických technológov

29.03.2024 15:00

Organizácia Slovak PRO pomáha Slovákom uchytiť sa na americkom trhu. Kto má skvelé nápady, má šancu uspieť aj v silnej konkurencii v USA.

zalužnyj, syrskyj

Syrskyj: Rusi vypália šesťkrát viac munície. V Charkove sme mohli dosiahnuť viac

29.03.2024 14:16, aktualizované: 15:55

Ukrajinské obranné sily pozdĺž celej rozsiahlej frontovej línie podľa neho majú len minimum zbraní a munície.

Maďarsko polícia pobodanie péter baumann

Obeť a dvoch zranených si vyžiadal výbuchu v bytovke v Budapešti

29.03.2024 13:10, aktualizované: 15:42

Evakuovať museli 50 ľudí.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 5
Celková čítanosť: 9464x
Priemerná čítanosť článkov: 1893x

Autor blogu

Kategórie